sunnuntai 24. heinäkuuta 2011

Viikon 29/2011 liikunta ja ajatuksia liikunnan määrästä


Taas yksi mukava liikuntaviikko takana. Viime sunnuntain pitkän juoksulenkin seurauksena oikean jalan yksi varpaankynsi meni aivan mustaksi, mutta onneksi se ei ole ainakaan vielä pahemmin vaivannut. Tämän aamun juoksulenkille teippasin varpaan varulta urheiluteipillä, joten lenkin nihkeydestä ei voi syyttää ainakaan varvasta. Mutta säätä kyllä syytän, oli todella raskas ilma hengittää vaikka aamusella juostiin (lämpötila oli jo aamulla yhdeksän maissa lenkille lähdettäessä 22 astetta). En kuitenkaan valita säästä enkä lämmöstä, pitää mennä sään mukaan ja sen mukaan miltä tuntuu. Säihin kun ei voi vaikuttaa, joten niistä on turha nurista :)

Tässä vielä yhteenveto viikosta.

Maanantai: BodyJam 1 tunti (illalla)
Tiistai: HOTyoga 1 tunti (aamulla)
Keskiviikko: Ratsastus 1 tunti (+ 2x 15 km pyöräily) (illalla)
Torstai: Zumba 1 tunti (illalla)
Perjantai: BodyPilates 1 tunti (iltapäivällä)
Lauantai: Zumba 45 min (aamupäivällä)
Sunnuntai: Juoksu 12,1 km, 1 tunti 24 min. (aamulla) ja kahvakuulaFRESH 1 tunti (iltapäivällä)

Sitten hieman pohdintaa liikunnasta ja sen määrästä. Tänne blogiin kirjailen näitä liikuntasuorituksia siksi, että ne pysyisi itselläni ylhäällä ja muistissa. Toivottavasti niistä myös löytyisi jollekin teistä kannustusta ja vaikka ideoitakin mitä voisi kokeilla ja tehdä, jos liikunnan aloittaminen tai lisääminen on mielessä. Liikunnan määrät saattaa tuntua paljolta, mutta olen käynyt jumpissa ja liikkunut kohtuullisen reippaasti jo monia vuosia. Keho on tottunut tietynlaiseen rääkkiin ja palautuminenkin on ehkä parantunut sitten alkuvuosista. Lisäksi liikuntaviikkoni on aika monipuolinen, välillä meno on rauhallisempaa ja välillä reippaampaa.

Omia suorituksiaan ei koskaan saisi verrata toisen ihmisen suorituksiin, koska jokaisella on erilaiset taustat ja erilainen anatomia ja keho. Jos ei ole liikkunut paljon, on hyvä lisätä liikuntaa vähän kerrallaan ja kuunnella samalla miltä kehossa tuntuu. Itselle pitää antaa aikaa tottua uuteen rytmiin, liikaa ei kannata kerralla muuttaa, oli kyseessä sitten ruokailu- tai liikuntatottumukset tai mikä tahansa elämänalue.

Hyvä esimerkki on viime kesänä aloittamani juoksu. Ystävättäreni kanssa viimevuoden kesällä aloimme käydä juoksulenkeillä ja melkein heti lenkkimme pituudeksi vakiintui se 10 km (lenkkikaverini on myös urheillut aina kohtalaisen paljon). Mutta viime kesänä emme vielä yhtään ainoaa kertaa juosseet yhtämittaisesti sitä 10 km lenkkiämme, vaan alkuun juostiin n. 5 min. ja käveltiin saman verran ja sitten taas juostiin. Vähitellen sitten lisättiin juoksun määrää ja loppukesästä käveltiin lenkin aikana enää vain 1-2 kertaa. Vasta tänä kesänä on juostu pidempiä matkoja ilman kävelyä ja vieläkin kovempitempoisella 10 km lenkillä kävelemme sen n. 250 m lenkin puolivälissä ja juodaan siinä samalla.

Kaverin kanssa on mukava lähteä liikkumaan, mutta kannattaa muistaa edetä siltikin oman kunnon mukaan tai jos ystävä on liikkunut vähemmän, hiljentää tarpeen vaatiessa omaa vauhtia. Eri asia on sitten jos haluaa haastaa itsensä ja ystävät auttavat toinen toistaan yltämään parempiin suorituksiin. Mutta oman kehon ja tuntemusten kuuntelu on tärkeää siinäkin. Kannattaa myös muistaa monipuolisuus ja kokeilla rohkeasti uusia lajeja!

5 kommenttia:

  1. Täytyy tunnustaa että itseltä tuo liikkuminen on jäänyt hieman vähemmälle:( Ulkona tietenkin tulee touhuttua paljon. Nyt syksyn tullen ajattelin että lähden päivittäin tekemään Jeppen kanssa kävelylenkin ja kaivan taas ratsastuskypärän naftaliinista:)

    VastaaPoista
  2. Tirriliisa: Kyllä se hyötyliikkuntakin on liikuntaa siinä missä jumpat. Itselläni ei vaan tule sellaista hyötyliikettä muuta kuin pyöräillessä ja lisäksi jumpista tulee todella mukava olo :) Ratsastus on kyllä ihanaa puuhaa! :)

    VastaaPoista
  3. Löysin tänne MaMan kautta. Ihmettelin tuota liikunnan määrää, sekä palautumispäivän puutetta. Tosin kyllä selitit liikuntatottumuksiasi sitten tuossa tekstissä.

    Itse liikun hävettävän vähän. Pitäisi taas yrittää parantaa tapansa..:o) Mutta kun itse vast'ikään liityin tällaiseen: https://www.heiaheia.com/account
    enkä tiedä onko sinulle tuttu, niin ajattelin mainita. Toki noita yhteenvetoja on kiva nähdä myös blogissa!

    Tuota alempaa vitamiinipommia aion ehdottomasti kokeilla!:)

    t.Paula

    VastaaPoista
  4. Niin ja unohtui.. piti kysyä, että mitä nuo merkit lauseen: "Säihin kun ei voi vaikuttaa, joten niistä on turha nurista" lopussa tarkoittavat? (Yhden kaverin sähköpostiviestissä oli myös noita merkkejä ja ihmettelin vähän, mutten en kehdannu kysyä!;))) Kysyn nyt!

    t.Paula

    VastaaPoista
  5. Piuza: Kiva kun löysit tänne ja kommentoit! Toisten urheilusuorituksiin ei tosiaan kannata omia suorituksia vertailla (jos nyt puhutaan ihan tavis-ihmisistä, ei mistään kilpaurheilusta), jollekin vähempi liikuntaa on riittävästi ja toiselle taas pitää olla enempi vauhtia ja meininkiä. Tokihan liikkuminen on aina hyvästä, mutta voi se olla huonokin juttu, jos esim. aloittaa liian kovaa, eikä anna elimistölle aikaa palautua.

    Oma liikuntaviikkoni koostuu usein hyvin monenlaisesta tekemisestä, joten kuormitus ei ole yksipuolista. Esim. tuo tiistai-aamun HOTyoga on aika lempeää liikuntaa, pilates taas kehittää syviä lihaksia eikä ole samalla tavalla rankkaa kuin esimerkiksi juoksu tai zumba/BodyJam.

    Olen tainnut joskus käydä tuolla heiaheia-sivuilla kuikkaamassa :)

    Ja nuo merkit... en ymmärrä :D Ne ovat ilmestyneet siihen jotenkin...

    VastaaPoista

Kiitos viestistäsi <3