maanantai 26. syyskuuta 2011

Syksy!


Rakastan syksyä! Aamuisin on aivan ihana pyöräillä töihin tai jumppaan, lämmintä on n. 5 astetta, viileä ilma kipristelee kasvoissa ja ilma on ihanan raikasta. Monet aamut ovat olleet aivan täydellisiä syys-aamuja, kirpeän kuulaita, oikein nautinnollisia aamuja. Eräänä aamuna ripotteli pikkuisen vettä ja taivaalla näyttäytyi aivan täydellinen sateenkaari!


Syksyn tuoksu on myös aivan ihana. Hieman multainen, mutta silti raikas, luonnon tuoksu. Syksyn tuoksua kun saisi pullotettua... meidän kodissa tuoksuisi varmasti syksyltä.


Viime viikon keskiviikkona menimme Pingviinin kanssa Lennun luokse ja vietimme joululahjojenteko-illan. Tosin ensin oli mahtavat tarjoilut (Pingviinillä oli ruokaviemisiä mukana ja Lennulla vielä omat tarjoilut lisäksi!) ja suuren osan ajasta huomion varasti Lennun uusi kisu nimeltä Tiikeri! Aivan ihanan suloinen kisu!


 Tiikeri ihastui Pingviiniin aivan ikihyviksi ja nukkui hänen käsivarrellaan kahvittelun ajan ja Pingviinin käsitöiden teko näytti tältä:


Oikein ihana ilta oli, kiitos rakkaat ystävät!


Torstai-iltana lähdin pomoni kanssa työmatkalle Kuusamon suunnalle ja yövyimme hänen mökillään Ii-järven rannalla. Mikä ihana mökki siellä olikaan aivan koskemattoman luonnon keskellä! En kaipaisi itsekään mökillä mitään kovin kummoisia mukavuuksia, mutta se luonnon rauha... sellaisessa sielu kyllä lepää.

Perjantaina illalla olin takaisin kotona ja lauantain vietimme naisporukan kanssa hauskan illan elokuvien ja ruuan merkeissä. Kävimme katsomassa elokuvan nimeltä Midnight in Paris ja sen jälkeen kävimme syömässä pitkän kaavan mukaan Ravintola Haraldissa. Aika hauska ravintola, kannattaa käydä tutustumassa, mikäli tulee mahdollisuus.


Siinäpä se viikko vierähtikin. Sunnuntaina kävin vielä omalla palstalla. Äitini antamat auringonkukantaimet olivat vihdoin kasvaneet täyteen mittaan ja pellolla minua oli vastassa suuret, kauniit auringonkukat!


 Muutaman nappasin mukaani kotiin maljakkoon ja samalla pelastin vielä todella vihreinä rehottavat yrtit, sekä kaivelin pellosta sankollisen pottuja ja porkkanoita. Tällä viikolla pitää loputkin sadot käydä korjaamassa kyntöauran tieltä pois. Perunoita ja porkkanoita tuli molempia todellakin paljon, olen kyllä satoon enemmän kuin tyytyväinen.


Ihania syksyisiä päiviä kaikille lukijoilleni!

Viikon 38/2011 liikunta

Kylläpäs riittää paljon menoa ja meininkiä minun "uudessa" elämässä! Jotenkin elämän-rytmit ja järjestykset on menneet vähän uusiksi töiden alkamisen jälkeen, mutta ihan positiivisella mielellä kuitenkin olen. Jumppiin ei ole ihan samaan tahtiin edelleenkään ehtinyt, mutta otan ilon irti niiltä tunneilta joille pääsen ja ehdin. Jumppien lisäksi tulee kuitenkin hyötyliikuttua pyörällä ja nyt onkin ollut aivan ihana pyöräillä ympäriinsä! Rakastan syksyä!

Uutuus-jumppa CXWORX tuli myös testattua, en ihan heti lämmennyt tuolle jumpalle. Odotin jotain enemmän... mutta monesti uutta jumppaa kannattaa ja pitää kokeilla muutama kerta, ennen kuin hommasta pääsee jyvälle ihan kunnolla. Voinhan tuostakin innostua muutaman kerran jälkeen :)  Kyseessä on siis Les Millsin uutuus-jumppa, jossa keskitytään etupäässä keskivartalon lihaksiin. Treeni on 30 minuutin mittainen, joten tämä on helppo yhdistää vaikka johonkin aerobiseen lajiin mukavaksi lisäksi tai suorittaa yksittäisenä "täsmätreeninä".

Tässäpä vielä viikon liikkumiset.

Maanantai: Afropowedance 30 min. + BodyMove 30 min. (iltapäivällä)
Tiistai: BodyPump 45 min. (aamulla)
Keskiviikko: CardioCross 45 min. (aamulla)
Torstai: Aamujooga 1 tunti (aamulla)
Perjantai: Lepopäivä 1
Lauantai: Lepopäivä 2
Sunnuntai: BodyVive 1 tunti (aamupäivällä) ja CXWORX 25 min. (iltapäivällä)

Mukavaa alkanutta viikkoa kaikille!

maanantai 19. syyskuuta 2011

Viikon 37/2011 liikunta

Flunssa vaivasi viime viikolla edelleen, mutta onneksi se alkaa pikku hiljaa helpottamaan. Viimeviikon alussa tuli oltua työreissussa Helsingissä ja siellä kävin hotellin kuntosalilla sekä Forever-kuntoklubilla testaamassa vähän erilaista ryhmäliikuntaa. Oli kyllä ihan mukava kokeilla jotain uutta ja uudessa paikassa. Ryhmäliikuntatunti oli nimeltään Crossing flowride Basic ja kyseessä oli crosstrainerilla tapahtuva tunti. Tunti koostui alkulämmittelystä, intervalli-tyyppisestä osuudesta crosstrainerilla, loppuverryttelystä ja lopuksi oli lyhyet venyttelyt.

Tässäpä vielä viikon yhteenveto:

Maanantai: Lepopäivä 1
Tiistai: Salitreeni 45 min. (aamulla) ja Crossing flowride basic 1 tunti (illalla)
Keskiviikko: Zumba 45 min (illalla)
Torstai: Aamujooga 1 tunti (aamulla)
Perjantai: Lepopäivä 2
Lauantai: Lepopäivä 3
Sunnuntai: Afropowerdance 30 min + Bodymove 30 min (aamupäivällä)

Tälläkin viikolla on jälleen reissua tiedossa ja lisäksi on ystävättärien tapaamista lauantai-iltana, sekä ruokapiiritoimituksien sumplimista, joten treenailujen kanssa on hieman soviteltava. Mutta olen antanut itselleni luvan suunnitella liikunnat sen mukaan minkä muut aikataulut antaa periksi, enkä stressaa liikaa, jos liikunta jää hieman vähäisemmäksi. Kyllä sitä liikunta-aikaa vielä löytyy enempi, kunhan arki vähän rauhoittuu syksyn edetessä.

Mukavaa alkanutta viikkoa kaikille!

Ruokaa

 Puistola Oulussa: Salaattilounas

Ruokaa on tullut tehtyä lähes jokainen päivä, vaikken olekaan ehtinyt viime aikoina reseptejä ja ruokaohjeita postailemaan. Olen syönyt ulkonakin useammin kuin tavallisesti. Työmatkoilla on vähän pakko turvautua ravintolaruokaan ja lisäksi perjantai-iltana kävin kolmen ystäväni kanssa istumassa iltaa ja syömässä Sokeri-Jussissa.

Sokeri-Jussin kievari on Oulun Pikisaaressa sijaitseva, ihanan idyllinen ruokaravintola. Raaka-aineina käytetään suomalaisia ja mahdollisimman paljon lähellä tuotettuja raaka-aineita ja menukin on hyvin suomalainen.
Sokeri-Jussi: Oululainen lohialkupala

Sokeri-Jussi: Savojinkaalikääryleet

Itse söin alkupalaksi Oululaisen lohialkupalan ja pääruuaksi Savojinkaalikääryleitä, joiden täytteenä oli luomujuureksia ja ohrasuurimoita ja lisukkeena purjo-kanttarellimuhennosta sekä höyrytettyjä juureksia ja kyssäkaaliperunoita. Olipas vain hyvää ja valitettavasti jälkiruualle ei jäänyt enää yhtään tilaa.

Ihanimman aamiaisen olen syönyt viime viikolla Hotelli KlausK:ssa sijaitsevassa Ravintola Ilmattaressa Helsingissä. Tarjolla oli paljon pienten tuottajien luomutuotteita ja aamupalan kruunasi yönyli haudutettu ohrapuuro. Jos olet Helsingissä päin liikkeellä niin kannattaa ehdottomasti käydä joskus ainakin aamiaisella Ilmattaressa. Kauneimmat esillepanot taas ovat olleet Frantsilan HyvänOlon keskuksessa.

Frantsilan HyvänOlon keskus: Voiastia iltapalalla.

sunnuntai 18. syyskuuta 2011

Tunnustus

Sain Sadulta tunnustuksen, kiitos Satu! Olipas ihana yllätys! Blogini on viettänyt muutamia viikkoja aikamoista hiljaiseloa, mutta enköhän tässä pian pääse taas vauhtiin....


Tunnustuksen mukana tulivat seuraavanlaiset kysymykset ja alla vastaukseni:

1. Lempiruoka

Aika mahdoton sanoa yhtä lempiruokaa, koska tykkään hyvästä ruuasta, oli se sitten mitä tahansa. Olen aikojen saatossa kysellyt pojaltani mikä hänen lempiruokansa on ja vastaus on aina ollut, että kaikki ruoka on hyvää. Meidän perheen lempiruoka on siis hyvä ruoka ylipäätään.

2.Lempimakeinen

Kaupan karkeista en oikeastaan tykkää, eikä niitä tule kyllä pahemmin syötyäkään. Makeannälkä lähtee kuivatuilla hedelmillä ja raakasuklaalla. Ne on lemppareita.

3. Lempiluettava

Kaikenlaiset kevytlukuiset romaanit ja elämänkerrat. Luen useimmiten illalla juuri ennen nukkumaanmenoa, joten mitään syvällisiä pohdiskeluja vaativaa tekstiä ei oikein jaksa lukea.

4. Mieluisin tapa tehdä käsitöitä

Mieluisinta on tehdä lahjoja toisille. Mieluisinta olisi myös, jos aikaa olisi enemmän ja osaisi aloittaa niiden lahjojen tekemisen niin, ettei aika loppuisi kesken tai tulisi kiire. Hyvin mieluista on myös tehdä käsitöitä yhdessä ihanien ystävien kanssa.

5. Lempielokuva

Saako olla kaksi? :) Taru sormusten herrasta -trilogia, joka on kyllä todella huikaisevan hieno ja toisena on pakko sanoa Murmelin päivä ;)

Tällä kertaa en lähetä tunnustusta kenellekään erityisesti, vaan jokainen saa halutessaan napata tämän mukaansa.

Rauhallista sunnuntaipäivää kaikille!

sunnuntai 11. syyskuuta 2011

Viikon 36/2011 liikunta

Kiireinen viikko jälleen, mutta mukava kaikin puolin, vaikkei liikkumaan ehtinytkään tavalliseen tapaan. Edellisen viikonlopun olin jälleen reissussa, kurssilla Hämeenkyrössä. Keskiviikko-iltana vierailin Pingviinin luona kynttiläkutsuilla ja torstaina piipahdin Lennun syntymäpäivillä. Loppuviikon liikkumiset sotki flunssa, joka alkaa onneksi vähitellen helpottaa. Lauantai meni melkeinpä vain levätessä ja nukkuessa. Sunnuntai-aamuna osallistuin uuden jumppa-ohjaajan näytetunnille ja otin aika rauhallisesti, koska piti vähäsen tunnustella miltä tuntuu. Aamun jumpasta tuli niin hyvä olo, että illalla kävin vielä fiilistelemässä FolkJam-tunnilla, oli kyllä oikein mukavaa.

Tässä vielä yhteenveto viikon liikkumisesta:

Maanantai: Afropowerdance-Move 30 min + 30 min.
Tiistai: Lepopäivä 1
Keskiviikko: CardioCross 45 min (aamulla)
Torstai: Aamujooga 1 tunti (aamulla) ja pyöräilyä illalla 2 x 11 km
Perjantai: Lepopäivä 2 (sairaana)
Lauantai: Lepopäivä 3 (sairaana)
Sunnutai: BodyStep 20 min + BodyPump 15 min (aamulla) ja FolkJam 1 tunti (iltapäivällä)

Uusi viikko alkaakin taas työmatkan merkeissä. Blogin päivitykset ovat viime aikoina näköjään painottuneet vain näihin liikkumisiin, mutta kunhan uudet päivärutiinit alkavat sujua niin eiköhän päivitystahtikin taas parane. Reipasta alkavaa viikkoa kaikille teille!

tiistai 6. syyskuuta 2011

Viikon 34 ja 35 liikunta ja esittelyssä Cardio Cross

Onpa pari viikkoa vierähtänyt nopeasti, töissä ja siviilissäkin on riittänyt hässäkkää ja koneelle ei ole paljon ehtinyt.  Toissaviikolla ehdin kuitenkin testata uusia jumppiakin jopa kahta erilaista! Toinen näistä oli Cardio Cross, josta enempi postauksen lopussa. Vaikka juuri tätä jumppaa ei varmasti monella salilla ole, mutta esittelen tämän siksi, että samantapaisia varmaan löytyy ja jos vaikka ei löytyisikään, niin koitan rohkaista ihmisiä kokeilemaan reippaasti ja ennakkoluulottomasti uusia liikuntamuotoja. Sieltä voi yllättäen löytyä uusia suosikkeja, joista voi olla vääränlainen mielikuva tai sitten vaan kokeilemalla jokin uusi liikuntamuoto voikin kolahtaa itselle ja siitä voi tulla sellainen pysyvä harrastus.

Harmikseni ratsastuksesta joudun töiden alkamisen vuoksi ilmeisesti luopumaan ainakin tältä erää, koska työaikani tulevat syksyn mittaan olemaan epäsäännöllisiä ja siksi tiettyyn päivään ja kellonaikaan sidottu harrastus on aika vaikea toteuttaa. Mutta jospa vielä joskus saisin heppaharrastusta jatkaa, tykkäsin siitä todella todella paljon!

Viime viikko olikin sitten niin hässäkkää, etten pajon jumppiin jaksanut ja ehtinyt. Mutta joskus pitää joustaa, enkä nyt sitten kuitenkaan stressaa siitä, etten ole jumppiin päässyt. Töissä tuli hyötyliikuntaa loppuviikolla ihan kivasti kuitenkin :)

Tässä vielä yhteenveto viikoista 34 ja 35.

Viikko 34 :
Maanantai: Afropowerdance 30 min + Move 30 min.
Tiistai: Lepopäivä 1
Keskiviikko: Cardio Cross 45 min (aamulla) ja BodyStep 1 tunti (iltapäivällä)
Torstai: Aamujooga 1 tunti (aamulla) ja kehonhuolto 1 tunti (illalla)
Perjantai: HOTYoga 1 tunti (aamulla)
Lauantai: Lepopäivä 2
Sunnuntai: Kahvakuula CROSS 1 tunti (päivällä)

Viikko 35:
Maanantai: Lepopäivä 1
Tiistai: Lepopäivä 2
Keskiviikko: Lepopäivä 3
Torstai: Aamujooga 1 tunti (aamulla) ja BodyStep 45 min (päivällä)
Perjantai: Aamujooga 1 tunti (aamulla)
Lauantai: Lepopäivä 4
Sunnuntai: Aamujooga 1 tunti (aamulla)

Cardio Cross –tunti on kuntosalilla suoritettava aerobinen kiertoharjoittelu. Harjoituksessa käytettiin kuntosalin aerobisia laitteita, joita ovat siis juoksumatot, crosstrainerit, soutulaitteet, stepperit, ”luistelulaitteet” ja kuntopyörät/spinning-pyörät. Olen käyttänyt ko. laitteita lähinnä lämmittelyssä ja ajatus pidemmästä treenistä pelkillä aerobisilla laitteilla kuulosti todella tylsältä. Ajatteleppa nyt itse pelkkää crosstrainerilla veivaamista kolme varttia! No, pääsin ennakkoluuloni yli ja menin kokeilemaan kyseistä tuntia ja yllätyin todellakin positiivisesti! Kolme varttia meni tosi nopeasti! Tuona aikana käytettiin oman valinnan mukaan salin aerobisia laitteita ja laitetta vaihdettiin n. 5 minuutin välein. Samaa laitetta sai käyttää pidemmänkin aikaa, mikäli niin halusi. Välillä muuteltiin tempoa eli kiihdytettiin vauhtia/lisättiin vastusta pariksi minuutiksi, kukin oman tuntemuksen mukaan ja sitten taas kevennettiin vähäksi aikaa ja sitten uusi kiihdytys/vastuksen lisäys jne.  Tunnin alussa lämmiteltiin jokainen valitsemallaan laitteilla vähän aikaa ja sitten tehtiin yllä kuvattua intervallia ja lopuksi oli vielä lyhyt pätkä loppuverryttelyä kevyellä vastuksella ja vauhdilla ja venyttelyt päälle.

Tämä kokemus muistutti ainakin minua itseäni siitä, että joskus pitää unohtaa omat ennakkoluulot ja kokeilla rohkeasti uusia juttuja. Yllättäen voi löytää jotain, mikä kolahtaa omalle kohdalle, löytää asioita joista ei ole aikaisemmin tiennyt tai niistä on ollut vääränlainen kuvitelma.