keskiviikko 25. tammikuuta 2017

Granaattiomenacouscous eli rubiinicouscous

Tämän rubiinicouscousin ohjeen löysin kirjasta 100 parasta (Glorian Ruoka&Viini), kun etsin jotain uudenlaista kasvisruokaa. Tämä sopii monipuolisuutensa vuoksi pääruuaksi, mutta paistoin tällä kertaa lisukkeeksi broilerinfileitä. Ihana vähän erilainen kasvisruoka... kirpeyttä ja raikkautta salaattiin tuo sitruksen mehulla pikamarinoitua sipuli, ihanaa purutuntumaa ja täyteläisyyttä tulee paahdetuista manteleista, feta tuo salaattiin osaltaan ruokaisuutta ja pehmeyttä ja granaattiomenan siemenet ovat kyllä piste i:n päällä. Täydellinen kombinaatio erilaisia makuja ja rakenteita. Lisäksi tämä ruoka on todella kaunis!

Rubiinicouscous, lisukkeena 4-6:lle


3 dl (täysjyvä)couscousia
n. 6 dl kasvislientä
1/2 pieni punasipuli1/2 sitruunan mehu1/2 tl suolaa1/4 tl mustapippuria myllystän. 1/2 tl kuivattua chiliä(luomu)appelsiinidl oliiviöljyädl hienonnettuja yrttejä, esim. lehtipersiljaaGranaattiomenan siemenetdl paahdettuja, rouhittuja kuorellisia manteleita200 g fetaa
Aloita hienontamalla sipuli. Lisää sipulisilpun joukkoon sitruunamehu, suola, rouhittu mustapippuri ja chiliä maun mukaan (tuoretta tai kuivattua, jos käytät tuoretta, laita oman maun mukaan) ja jätä marinoitumaan huoneenlämpöön kokkauksen ajaksi. Kiehauta vesi ja lisää kasvisliemikuutio/jauhe ohjeen mukaan (itse käytin Sysmän luomukasvisjauhetta). Mittaa couscous kulhoon ja kaada lähes kiehuva kasvisliemi päälle. Peitä kulho kannella ja jätä sivuun odottamaan 5-10 minuutiksi, jonka aikana vesi imeytyy couscous-ryyneihin. Rouhi kuorelliset mantelit karkeaksi rouheeksi (n. puolikkaiksi vain) ja paahda niitä muutama minuutti paistinpannulla tai uunissa. Vahdi, etteivät pala. Irroita granaattiomenasta siemenet: Pyörittele granaattiomenaa pöytää vasten painamalla kämmenellä reilusti, jolloin siemenet irtoavat soluseinämistä. Leikkaa sitten granaattiomena kahtia ja irroittele siemenet käsin & poista valkoiset soluseinämät mikäli niitä tulee mukaan. Myös vitamiinipitoisen mehun voi ottaa talteen ja laittaa salaatin sekaan.Silppua yrtit ja murustele fetajuusto. Puserra appelsiinista mehu ja sekoita se oliiviöljyn kanssa. Ota kypsä couscous ja pöyhi se ilmavaksi haarukalla. Lisää sitten marinoitunut sipuli marinadeineen, oliiviöljyn ja appelsiinimehun seos, granaattiomenan siemenet, paahdetut mantelit, murusteltu feta sekä silputut yrtit. Sekoita ja maista... lisää tarvittaessa suolaa/pippuria. Tarjoile pääruokana tai lisukkeena.

2 kommenttia:

  1. Vaikuttaa ihan täydelliselle! Ja niinkuin sanoitkin, on myös kaunis :).
    Just tollasista ruuista tykkään. Ihan senkin takia, että näyttäis tarvittavat raaka-aineetkin sellasilta, että löytyy vakiona kotoa. Kuolee monesti innostus siinä vaiheessa, jos tarvii varta vasten lähteä kauppaan hakemaan jotain, mitä ei ole. Ei enää välttämättä kauppareissun jälkeen huvitakaan enää tehdä sitä, mitä oli aikonut tehdä :)

    Granattiomenan siemeniä ostin viimeksi pakasteena (olin vähän ällistynyt, kun näin, että sellasia oli), mutta ei olleet ollenkaan "aitojen" veroisia. Kaikki mehukkuus oli pois ja tuntui vähän kuin olis hiekanjyviä syönyt. Ei kiva.

    VastaaPoista
  2. Kiitos kommentista Annukka! Kyllä se vain niin on, että useimmiten tulee tehtyä juurikin sellaisia ruokia, joiden aineksia yleensäkin tykkää käyttää. Jos ruokalaji vaatii paljon erikoisia aineksia, on se helposti liian työlästä ja erikoiset mausteet sun muut yhtä ruokalajia varten hommatut ainekset jäävät sitten helposti kaappeihin pyörimään.

    Olipas mukava kuulla kokemuksiasi noista pakastetuista granaattiomenansiemenistä! Pari kertaa olen meinannut niitä ostaa, mutta olen sitten kuitenkin päätynyt lopulta aina tuoreeseen. Onhan siinä oma vaivansa, mutta jos pakastetut versiot ovat menettäneet mehukkuutensa, on ne varmaan sama jättää jo sinne kaupan pakastealtaaseen ;)

    VastaaPoista

Kiitos viestistäsi <3