24 heinäkuuta, 2019

Kesän juhlatarjoilut (myös vegaanisia ja gluteenittomia)


Alkukesästä leivoin sisareni vanhimman tyttären lakkiaisiin kakkuja ja nyt heinäkuussa oli vuorossa nuorimman tyttären rippijuhlat. Yhdessä juhlien tarjottavia mietittiin ja sushi oli suolaisissa ensimmäisenä toivomuslistalla. Sitä siis ja lisäksi "suomalaista sushia" eli palttoonappeja eri täytteillä. Makeana päätettiin tarjota perinteisen täytekakun sijasta erilaisia kuppikakkuja. Näin pääsin itsekin tekemään monenlaisia taikinoita ja kuorrutteita! Leipurin taivas!


Tässäpä kuvia, sekä linkkejä ohjeisiin, mitä käytin. Kaikki tarjottavat onnistuivat erinomaisesti ja olivat hyviä. Itse en tosin läheskään kaikkia makeita jaksanut maistella, mutta kyselin vähän kommentteja ja niiden perusteella totean, että hyvää oli ja hyvin maistui! Myös erityisruokavalioihin tein sekä gluteenittomia että vegaanisia kuppikakkuja.

Sushin tekoon löytyy ohjeet  esim. Tokyokanin sivuilta. Myös hifistelijän keittokirjasta löytyi erilaisten sushien tekoon hyvät ohjeet! Tein sekä kalalla että kasviksilla täytettyjä nigirejä ja lisäksi nigirejä kalifornialaisittain seesaminsiemenillä päällystettynä sekä lohimakeja.


Ida's cozy cornerista puolestaan nappasin ohjeen porkkalaan. Tätä on ollut tarkoitus valmistaa vaikka kuinka usein, mutta nyt vihdoin sain aikaiseksi, koska sisareni oli miettinyt myöskin porkkalan valmistamista! Porkkalan sekoitin maustamattoman tuorejuuston sekaan ja lisäsin hieman mausteita, jolloin sain sopivan täytteen palttoonapeille. Tein myös vegaanisia versioita käyttämällä Violifen maustamatonta tuorejuustoa, joka mielestäni on vegaanisista tuorejuustoista paras.

Toiset palttoonapit täytin meetvurstitäytteellä, jonka tein Pakkopullan blogista löytämälläni ohjeella vaihtamalla ruohosipulituorejuuston ruohosipuliin ja maustamattomaan tuorejuustoon. Koristeeksi laitoin palttoonapille ensin lehtipersiljan lehden ja täytteen siihen päälle.


Vegaanisia kuppikakkuja tein kahta erilaista. Molempiin löytyy ohjeet Kamomillan konditorian sivuilta. Tein sekä suklaisia että vaniljaisia kuppikakkuja ja päällysteeksi tein vaniljaisiin kakkuihin oreokuorrutteen ja suklaisiin kakkuihin tein vegaaniseksi muunnetun vaahtokarkkikuorrutteen vaihtamalla voin tummansiniseen Keijuun. Maustoin kuorrutteen toffeearomilla. Koristeeksi laitoin mansikoita ja sulatettua suklaata, sekä mintunlehtiä. Oreokuppikakut koristelin tietenkin oreokeksin palasilla.


Gluteenittomia kuppikakkuja tein niin ikään kahta erilaista. Molemmissa oli sama Kinuskikissan pikkuprinsessakakkujen pohja, vaihdoin vain vehnäjauhot gluteenittomaan vaaleaan jauhoseokseen. Osan kakuista täytin Kinuskikissan ohjeen mukaisesti, mutta vadelmamarmeladin sijasta käytin lemoncurdia. Osan kakuista päällystin sitruunaisella kuorrutteella, johon sekoitin kermavaahtoa, maustamatonta tuorejuustoa, sokeria, vaniljasokeria sekä sitruunamehua ja vähän keltaista elintarvikeväriä.


Näihin mansikkaisiin kuppikakkuihin löytyi ohjeet niin ikään Kinuskikissalta! Pohjaksi leivoin ihanat mansikkamuffinssit, jotka kuorrutin mansikkaleivosten kuorrutteella. Nämä kakut olivat useammankin maistelijan mielestä ne parhaat! (tosin en usko, että kukaan pystyi maistelemaan kaikkia!)


Hifistelijän keittokirjasta löytyi ohje vaahtokarkkikuorrutteella kuorrutettuihin suklaakuppikakkuihin. Nuorimman juhlijan (10v.) mielestä nämä olivat juurikin niitä parhaita kaikista! Tosin kaikkia ei hänkään ollut jaksanut maistella.



Oreokuorrutetta tuli sen verran runsaasti, että päällystin sillä (ja syötävillä kukkasilla) myös Kinuskikissan ohjeella leivotut seeprakuppikakut.



Kuppikakkuja rivissä kahvipöydässä.



14 heinäkuuta, 2019

The Kanasalaatti (sovellettavissa myös kaikkiin erikoisruokavalioihin)

Tämä salaatti on meidän perheen suosikkiruoka. On ollut jo ainakin kymmenen vuoden ajan. Vastaavan ohjeen olen postannut blogissani jo vuonna 2012. Olen joskus miettinytkin, miksei tähän salaattiin vaan kyllästy. Toki tämä salaatti on varioitavissa lukemattomilla eri tavoilla, mutta useimmiten itse teen sitä lähes samoilla raaka-aineilla. Ehkä syy miksi tämä vaan maistuu vielä vuosikymmenenkin jälkeen on se, että tässä salaatissa yhdistyy vaan kaikki, mitä hyvältä salaatilta vaaditaan. On raikkautta, rapeutta, pehmeyttä, kirpeyttä, makeutta, suolaisuutta, täyttävyyttä, mutta silti salaatti on sen verran kevyttä, ettei syönnin jälkeen tule ähkyä. Vaikka salaatti on kanasalaatti, voi tämän helposti muuntaa myös kasvis-salaatiksi tai vegaaniseksi käyttämällä kanan ja/tai fetan tilalla vaikkapa marinoitua tofua tai kikhernekrutonkeja ja vegaanista vuustoa. Gluteenittoman salaatin saa käyttämällä gluteenitonta pastaa.

Ohje on hiukan summittainen, koska tässä ei pahemmin tarvitse mittailla mitään. Raaka-aineita voi heitellä sekaan sen verran mitä sattuu olemaan, minkä kokoisia pakkauksia kaupasta tarttui mukaan tai mikä sillä hetkellä tuntuu maistuvan erityisen hyvältä. Lopputulos on siltikin aina yhtä hyvä! Tärkeintä on, että salaatista löytyy erilaisia koostumuksia ja sekä suolaista, että makeaa.

The Kanasalaatti n. 6:lle pääruuaksi


n. 400-600 g broilerinfilettä tai suikaletta, mausteilla tai ilman. Kasvisversiossa voi käyttää omaa mieluista kasviproteiinia. (öljyä paistamiseen ja mausteita maun mukaan, esim. soijakastiketta ja mustapippuria sekä vähän chiliä).
1 paprika, punainen, keltainen tai oranssi (tai vähän kaikkia)
250 g kirsikkatomaatteja (tai mitä vain hyviä tomaatteja)
1 kurkku
1 säilykepurkki maissinjyviä (pakastettu ja sulatettukin maissi käy, mutta sen ehkä kiehauttaisin ennen käyttöä)
vajaa 1 säilykepurkki mehuun säilöttyjä persikoita, voi olla myös mangoa tai ananasta. Säilöttyjen tilalla voi käyttää myös sesongin mukaan tuoretta persikkaa, mangoa tai viinirypäleitä.
1 jääsalaatti (myös muut vihreät salaatit käy, mutta mieluusti rapeammasta päästä)
200 g fetajuustoa (valitse aitoa fetaa tai vaikka öljyyn säilöttyjä valmiita kuutioita)
200-300 g pastaa, pastan malli oman mielen mukaan, mutta mieluiten täysjyvää
(vettä ja suolaa pastan keittämiseen)
Muita lisukkeita oman maun, sesongin ja saatavuuden mukaan, esim. oliiveja, viininlehtikääryleitä, rucolaa, kesäsipulin varsia jne)

Lisäksi hyvää öljyä, ellet käyttänyt öljyistä fetaa, jolloin lisäöljyä ei tarvita.

Paista broileri kypsäksi pannulla vähässä öljyssä. Jos käytät maustamatonta lihaa, mausta oman mielen mukaan. Itse maustan usein vain soijakastikkeella, mustapippurilla ja ripauksella chiliä. Anna jäähtyä. Kuutioi/viipaloi kana, jos et käyttänyt valmista suikaletta.

Keitä broilerin kypsyessä myös pasta paketin ohjeen mukaan. Huuhtele kypsä pasta kylmällä vedellä ja valuta hyvin. Pyöräytä pastan joukkoon loraus hyvänmakuista öljyä (rypsi, oliivi, pistaasi tms. mistä itse tykkäät!) tai jos käytät öljyyn säilöttyä fetaa, käytä osa fetapurkin öljystä.

Huuhtele kasvikset ja pilko paprika ja kurkku. Puolita kirsikkatomaatit ja viinirypäleet, mikäli käytät niitä. Kuutioi käyttämäsi hedelmät. Valuta säilykkeet. Murustele feta (jos ei ole valmista kuutiota).

Ota suuri salaattikulho. Revi pohjalle ensin jääsalaatti. Kaada sitten mukaan kaikki loput salaattiainekset. Sekoita. Salaatti on tosi hyvää myös seuraavana päivänä, mutta mikäli käytät öljyyn säilöttyä fetaa, ja salaattia on tarkoitus säästää vielä seuraavallekin päivälle, kannattaa feta tarjota erikseen, ettei öljy pehmennä kasviksia löllöiksi.

Tarjoa hyvän leivän, esim. focaccian, nyhtöleivän tai porkkana-fenkoli-pellava-kaurasämpylöiden kanssa. Salaatinkastikettakin voi toki lurauttaa, mutta meidän perheessä on riittänyt kastikkeeksi aina se öljy.